Konferencja Transport Week 2025

AS / Tomasz Pławski 2025-03-18
UDOSTĘPNIJ:
Konferencja Transport Week 2025, fot. Magdalena Czernek / gdynia.pl
W Gdyni rozpoczęła się 14. edycja międzynarodowej konferencji Transport Week. Przez dwa dni eksperci z branży logistycznej będą dyskutować na temat znaczenia Bałtyku w światowym obrocie morskim oraz szans i zagrożeń, na jakie w przyszłości muszą być gotowe nasze porty. Tematem wiodącym pierwszego dnia konferencji była rola Europy we współczesnym handlu morskim.

ZOBACZ TAKŻE: Badania geologiczne klifu w Orłowie:
klucz do ochrony unikalnego fragmentu Wybrzeża

Tematem konferencji są szanse i problemy związane z transportem morskim, logistyką i branżą portową.

W 2024 roku polskie porty przeładowały 135 mln ton towarów. Najwięcej ładunków pojawiło się w gdańskim Baltic Hubie, który w ubiegłym roku obsłużył 642 statki, w tym 147 oceanicznych. Jak podkreślają eksperci, w związku z globalizacją handlu oraz zawirowaniami politycznymi polskie terminale morskie, tak samo jak wszystkie inne europejskie porty muszą być gotowe na dodatkowe inwestycje i modernizacje.

Porty morskie są obecnie jeszcze bardziej wielozadaniowe niż kiedyś. Stawiane są przed nimi różnego rodzaju wyzwania, m.in. klimatyczne, ekonomiczne czy geopolityczne. Porty będą musiały stać się energetycznymi hubami oraz muszą być gotowe do dokonywania przeładunków na rzecz sił zbrojnych.

Isabelle Ryckbost, sekretarz generalny Europejskiej Organizacji Portów Morskich

Zapraszamy do oglądania naszych programów na YOUTUBE!

a7fc9439f86742a3a2ca21b47903ec8a.jpg

Bałtyckie Granty Bioróżnorodności, czyli jak pogodzić gospodarkę i przemysł z ochroną środowiska

Na inwestycje w gospodarkę morską w budżecie na ten rok polski rząd przeznaczył ponad 2 mld złotych. Wśród kluczowych przedsięwzięć jest m.in. budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. W Gdańsku Istotnym elementem planów inwestycyjnych oprócz budowy nowych magazynów zbożowych jest także budowa infrastruktury do realizacji pływającego terminala gazowego.

Gdyński Port natomiast skupia się na budowie portu zewnętrznego, czyli sztucznie zalądowioną powierzchnię wykraczająca poza falochron ochronny. Inwestycja zwiększy powierzchnię portową o ponad 150 hektarów zapewniając, tym samym obsługę większej liczby kontenerów.

Konferencja Transport Week potrwa do środy. Drugi dzień wydarzenia poświęcony będzie procesowi dekarbonizacji bałtyckich portów morskich.

Sprawdź inne najważniejsze informacje z Pomorza!