ZOBACZ TAKŻE: Badania geologiczne klifu w Orłowie:
klucz do ochrony unikalnego fragmentu Wybrzeża
Porty morskie są obecnie jeszcze bardziej wielozadaniowe niż kiedyś. Stawiane są przed nimi różnego rodzaju wyzwania, m.in. klimatyczne, ekonomiczne czy geopolityczne. Porty będą musiały stać się energetycznymi hubami oraz muszą być gotowe do dokonywania przeładunków na rzecz sił zbrojnych.
Na inwestycje w gospodarkę morską w budżecie na ten rok polski rząd przeznaczył ponad 2 mld złotych. Wśród kluczowych przedsięwzięć jest m.in. budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. W Gdańsku Istotnym elementem planów inwestycyjnych oprócz budowy nowych magazynów zbożowych jest także budowa infrastruktury do realizacji pływającego terminala gazowego.
Gdyński Port natomiast skupia się na budowie portu zewnętrznego, czyli sztucznie zalądowioną powierzchnię wykraczająca poza falochron ochronny. Inwestycja zwiększy powierzchnię portową o ponad 150 hektarów zapewniając, tym samym obsługę większej liczby kontenerów.
Konferencja Transport Week potrwa do środy. Drugi dzień wydarzenia poświęcony będzie procesowi dekarbonizacji bałtyckich portów morskich.