Od 1 maja radni dzielnicowi z Gdyni będą mogli korzystać z komunikacji miejskiej bez ponoszenia kosztów. Zarządzenie w tej sprawie zostało przyjęte przez władze miasta jako odpowiedź na postulaty lokalnych społeczności oraz radnych dzielnicowych, którzy pełnią swoje funkcje społecznie, bez wynagrodzenia. Darmowe przejazdy będą miały pomóc radnym w łatwiejszym poruszaniu między różnymi punktami miasta. Postulat ten był drugim najczęściej wskazywanym w ankiecie Okrągłego Dzielnicowego Stołu, dotyczącym potrzeb radnych dzielnicowych.
W Trójmieście system wsparcia dla radnych dzielnicowych różni się w zależności od miasta. W Gdańsku, w odróżnieniu od Gdyni, wynagrodzenie za pełnienie funkcji w radzie dzielnicy otrzymują osoby pełniące kluczowe stanowiska, takie jak przewodniczący rad dzielnic, zarządcy dzielnic oraz ich zastępcy. W ramach wynagrodzenia otrzymują oni miesięcznie od 300 do 600 zł miesięcznie, podczas gdy pozostali radni działają społecznie, bez wynagrodzenia. Z kolei w Sopocie również nie są stosowane diety, a działalność radnych opiera się na pracy wolontariackiej, wspieranej przez budżet obywatelski i środki na lokalne projekty.
Od 1 czerwca 2025 roku uczniowie zameldowani w Gdyni, do ukończenia 20. roku życia, będą mogli korzystać z komunikacji miejskiej bez ponoszenia kosztów. Uchwała Rady Miasta Gdyni obejmuje zarówno trolejbusy, jak i autobusy ZKM na terenie miasta oraz linie 105 i 305 do przystanku Kosakowo-Cmentarz. Inicjatywa ta jest częścią polityki prorodzinnej miasta, mającej na celu wsparcie dzieci i młodzieży uczącej się oraz ułatwienie im codziennych dojazdów.
Aby skorzystać z darmowych przejazdów, konieczne będzie okazanie dokumentu potwierdzającego wiek lub Karty Mieszkańca z zapisanym uprawnieniem. Szacuje się, że wprowadzenie tego rozwiązania spowoduje utratę przychodów ze sprzedaży biletów w budżecie miasta na poziomie 5,9 mln zł rocznie, jednak władze podkreślają jego znaczenie dla poprawy dostępności transportu publicznego dla młodych mieszkańców Gdyni.