Pociągiem do Bytowa i Sierakowic, czyli Pakt Kolejowy dla Pomorza

2024-10-21
UDOSTĘPNIJ:
Pociągiem do Bytowa i Sierakowic, czyli Pakt Kolejowy dla Pomorza
Pociągi pasażerskie dojadą w miejsca do tej pory wykluczone komunikacyjnie, czyli między innymi do Bytowa i Sierakowic. To jedno z najistotniejszych postanowień Paktu Kolejowego dla Pomorza. Porozumienie zawarły samorząd województwa, PKP i Ministerstwo Infrastruktury.

Na dokumencie swoje podpisy złożyli przedstawiciele czterech instytucji: samorządu województwa pomorskiego, PKP, PKP PLK i Ministerstwa Infrastruktury. W świetle kamer i błyskach fleszy.

Pakt Kolejowy to tylko list intencyjny, ale precyzyjnie wyliczający inwestycje do zrealizowania. Przede wszystkim przywrócenie połączeń pasażerskich do Bytowa, gdzie trzy lata temu zmodernizowano dworzec. Sęk w tym, że nikt do niego nie dociera.

O ile pociąg do Bytowa dojedzie dopiero po elektryfikacji i uruchomieniu linii numer 201 z Gdyni do Kościerzyny, o tyle pakt zakłada, że z Kartuz do Lęborka pojedziemy już za trzy lata. Zatrzymując się w Sierakowicach, gdzie także podróżnych „zachęca” wyremontowany, choć nieczynny budynek dworca. Niewykluczone, że dojadą tam już nowoczesne składy. Samorząd województwa zamówił 45 nowych pociągów, które będą kursowały na trasach regionalnych.

W finansowaniu zamierzeń inwestycyjnych może pomóc powstanie metropolii. Jej powołanie forsują pomorscy samorządowcy i parlamentarzyści, bo pozwoli zatrzymać część dochodów z podatków właśnie na samorządu wojewódzkiego.

Pakt Kolejowy przewiduje także podjęcie działań, zmierzających do przejęcia przez samorząd Szybkiej Kolei Miejskiej od Polskich Kolei Państwowych, które obecnie w trójmiejskiej spółce posiadają większość udziałów.