Port Gdańsk ogłosił przetarg na koncepcję Portu Centralnego. Jego zwycięzca ma odpowiedzieć na pytanie, jakie terminale budować i w jakiej technologii. Dodatkowa powierzchnia zajmie kilkaset hektarów Zatoki Gdańskiej w pobliżu Półwyspu Westerplatte. Koszt gigantycznej inwestycji szacuje się na 9 miliardów złotych.

W 2016 Port Gdańsk przeładował rekordową ilość - ponad 37 milionów ton - towarów. Ambitne zamierzenia zakładają, że w ciągu dekady obroty powinny przekroczyć 100 milionów. Stąd decyzja o rozbudowie terenów portowych. Zielone światło dla jej realizacji dał rząd, a pomóc współfinansować prywatni operatorzy.

Przetarg na koncepcję odpowie między innymi na dwa pytania: jak wielki będzie Port Centralny i w jakiej technologii budowlanej powstanie. Rozstrzygnięcie ma być znane już w lutym. Plany przewidują, że pierwsze terminale mają zostać oddane do użytku w 2024 roku, a w nowym porcie znajdzie się również zaplecze dla stoczni.

Według obliczeń władz Portu Gdańsk, koszt całej inwestycji - w zależności od jej rozmiarów - nie przekroczy 9 miliardów złotych.